התקשרו עכשיו : 03-6045047

השאיר פרטים ונחזור אליך בהדקם

צו פיוס נשי – בנין ודיור

מאת: חדווה אלמוז

צילום: עמית גרון

אדריכלית: יולי וולמן

 

על רעיון כזה אומרים, בדיעבד, "איך לא חשבו על כך קודם" – מקווה הטהרה הראשון בעולם, שהוא גם ספא.

אזור המספרה עם הדפסים טיפוגרפיים (טפטים: "גולדשטיין").

נושא היופי והאסתטיקה במשפחה

על איסוריו והיתריו, מופקד בידיה של האישה במשפחה. היא זו, שדואגת למראה הבית, עורכת שולחן חג ושבת, מקפידה על לבושם של בעלה וילדיה, ואחת לחודש מצווה בטבילה במקווה. קודמות לטבילה הכנות, אותן אפשר להפוך לחוויה מענגת, מפנקת וממלאת מצברים, שנשים עסוקות, דתיות או חילוניות זקוקות לה כל כך.

שמרית קליין, בת למשפחה דתית, סיימה לימודי משפטים. בהמשכם נצרה בקרבה רעיון של מקווה טהרה משולב בספא, מכון יופי ומרכז פינוקים לנשים בלבד. רעיון כזה הוא מסוג הדברים, שאומרים עליהם בדיעבד, "איך לא חשבו על כך קודם" אבל העובדה היא, שזה מקווה הטהרה הראשון בעולם, שעונה על כל אפשרויות הטיפול בנשים במעגלי חיים שונים, החל מגיל ההתבגרות, דרך המעבר לנישואין, אימהות ועד גיל בגרות האישה, כשמצוות רבות משמעות כבר מאחוריה.

חדר אנגלי – על שם גיבורה ספרתית אמה

חדר ניו-יורק – על שם הנרייטה סולד

מקווה טהרה פרטי לכלה (קרמיקה וריצופים: "מודי").

בחלומה ראתה שמרית את המקווה – ספא כמקום מפגש טעון רגשות וריגושים בין נשים דתיות לחילוניות, בין אלה, שביקרו אולי במקווה טהרה ביום חתונתן, ובין הפוקדות את המקווה אחת לחודש 12 פעמים בשנה. מקום שיכול לקרב וליצור שפה שיש בה מידות שוות של קדושה וחולין, רוחניות וארציות, מסורת עתיקת יומין מול תמורות חיים וזמן.

הגשמת החלום התאפשרה בסיועה של אסתר המלי, שאהבה מאד את הרעיון, והחליטה לממן את הקמתו ותפעולו. אסתר, שהקימה בשנת 1994 את "מוביקס", חברת היי-טק לפיתוח יישומים בתחום תקשורת סלולרית, ובשנת 2000 מכרה את החברה במיליונים, יודעת להעריך השקעה, שיש בה פוטנציאל עסקי. יישום ההחלטה נמשך כשלוש שנים. בחיפוש אחרי מקום מתאים השתתפו שמרית, בעלת החזון, אסתר, בעלת הממון ויצחק, צחי רונן, מכר וידיד מעצב תפאורה, אשר צרף לצוות את האדריכלית יולי וולמן.

חדר טיפולים עם אבנים חמות

מקווה טהרה נוסף

מתוך הכרות עם יולי, ידע צחי, שהיא תהיה הדמות המאזנת בין התפיסה הדתית לחילונית. בחיבור בין צחי, שבא מהטלוויזיה והתיאטרון, ובין יולי שבאה עם מטען אדריכלות מודרנית, ומינימליסטית, נוצרה אווירה דרמטית של סיפורים, אשר באופן טבעי לחלוטין הובילו לשילוב של טיפוגרפיה בולטת מאד בעיצוב הפנים. יולי וצחי משכו לאורך כל הדרך אל הצד המודרני, פסלה פונטים בצורתם התנ"כית, ובחרה אות מודרנית. כך גם הייתה בחירת המשפטים שהודפסו על הקירות, התקרות, הווילונות. חלקם דברי חז"ל, ואחרים – אמירות נשיות על יופי וטיפוחו. אותיות ללא קשר למשפטים, שולבו בסבכה גזורה בלייזר בגומחות תאורה שמעל אחד המקוואות, אהילים בהשראת האהיל המפורסם של טורד בונג' נגזרו מאותיות עבריות, ושולבו בכל אחד מחדרי הטיפולים, המיועדים להכנת הנשים לקראת הטבילה במקווה.

מירב גליס המלי, מעצבת גרפיקאית, בתה של אסתר, נרתמה למשימה ויכלה לה, למרות שמקום מגוריה באותה עת היה בשוויץ.

המקום משלב סגנונות עיצוב שונים, פרי "דו-שיח" בין מסורת ומודרניזם, בין השפעת בעלי המקום לבין סגנונה של האדריכלית. הניגודים מתחילים עוד לפני הכניסה.  קיר החזית של בניין משרדים משמים וחסר אופי, זכה לחיפוי בעץ איפאה, הממשיך לדק עץ. במבואה, המכונה על ידי שמרית הטרקלין, דלפק קבלה, משרדי החברה ואזור הסבה נוסח בית קפה עם שולחנות וכיסאות לבנים. העיצובים הגראפיים בולטים לעין כבר בכניסה. גרם מדרגות(או מעלית) מוביל לקומה השנייה, בה מרוכזים חמישה חדרי הכנה למקווה אחת. מקווה אחרת באותה קומה מיועדת לכלות, המצרפות לחגיגה חברות ומשפחה.

בהמשך למספרה פינת מניקור

הדלתות של חדרי ההכנה פונות אל המקווה, שבה הנשים נוהגות להתייחד עם עצמן אחת לחודש. רק הבלנית יכולה לפתוח את הדלתות, כאשר המקווה פנוי. על מנת ליצור עניין והתחדשות לנשים, שמקפידות לחזור אחת לחדש, עוצב כל חדר בסגנון אחר, המתאים למקום אחר בעולם, ובסחף ההתקשרות עם האות הכתובה. לכל מקום הותאמה גיבורה. שאת סיפורה הצמידו לקיר הכניסה לחדר. לחדר בסגנון מרוקאי סיפורה של סוליקה את הנרייטה סולד חיברו לחדר ניו -יורק וכן הלאה. בקומה זו נמצא גם מתחם טיפולי היופי, בו נתנה יולי דרור לסגנונה האדריכלי, במיוחד במספרה. בקומה שמעל – טיפולי הספא והקוסמטיקה, כל חדר וייעודו, ובמרכז – חדר מנוחה והתרווחות. בתכנון אדריכלי נכון, יצרה יולי מעברים למטפלים, המאפשרים להם תנועה בקומה מבלי שיפריעו לשלוות המטופלים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

להשארת פרטים:

כתבו עלינו נוספים

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל